The Relationship of Marketing Mix With Patient Loyalty At Inpatient Unit Of Undata General Hospital

Hapsa Hapsa Bio
Article History

Submited : August 9, 2020
Published : July 9, 2020

Hospital is an individual health care institution plenary, bused on continuous improvement in service quality and active marketing management. The marketing mix consists of 7P namely product, price, place, promotion, people, process, and physical evidence. The (RSUD) Undata Central Sulawesi Province is a referral hospital  where the number  of general patient visits  in  the inpatient unit has decreased over the past 3 years, indicating a decrease in patient loyalty. This study aims to determine the relationship of marketing mix with patient loyalty in the inpatient unit of the regional general hospital (RSUD) Undata Central Sulawesi  Province.  The  research  method  used  is  quantitative  with  a  cross sectional approach. The population is all inpatients of the undata general hospital which number 1.255 sampling technique was proportional stratified sampling. Data analysis used in this study is univariate and bivariate analysis with a value of p≤0,05. The results show that there is a marketing mix relationship product (p=0,000), price (p=0,002), place (p=0,001), promotion (p=0,000), people (p=0,000), process (p=0,000), and physical evidence (p=0,018) with patient loyalty in the inpatient unit of the regional general hospital undata in palu. It is expected that the (RSUD) Undata Palu will further improve the quality of its marketing  mix  in  SDM  professionalisme,  service  speed,  physical quality,  and hospital equipment.

[1]. Lestari, P. (2018). Hubungan Pemasaran Rumah Sakit (Marketing Mix 7P) terhadap Tingkat Kunjungan Pasien. Jurnal Ilmu Kesehatan Masyarakat, 7(02), 120-130.
[2]. Latupono, A., Maidin, M. A., & Zulkifli, A. (2014). Hubungan mutu pelayanan terhadap kepuasan pasien rawat jalan di RSUD Masohi tahun 2014. JST Kesehatan, 5(1), 74-81.
[3]. Hidayati, A. N., Suryawati, C., & Sriatmi, A. (2014). Analisis Hubungan Karakteristik Pasien dengan Kepuasan Pelayanan Rawat Jalan Semarang Eye Center (SEC) Rumah Sakit Islam Sultan Agung Semarang. Jurnal Kesehatan Masyarakat (e-Journal), 2(1), 9-14.
[4]. Andriani, A. (2017). Hubungan Mutu Pelayanan Kesehatan dengan Kepuasan Pasien Diruangan Poli Umum Puskesmas Bukittinggi. Jurnal Endurance: Kajian Ilmiah Problema Kesehatan, 2(1), 45-52.
[5]. Dinas Kesehatan Kabupaten Parigi Moutong. Profil Kesehatan Kabupaten Parigi Moutong Tahun 2017.
[6]. Christasani, P. D., & Satibi, S. (2016). Kajian Faktor Demografi Terhadap Kepuasan Pasien Jaminan Kesehatan Nasional pada Fasilitas Kesehatan Tingkat Pertama. Jurnal Farmasi Sains dan Komunitas (Journal of Pharmaceutical Sciences and Community), 13(1), 28-34.
[7]. Sembor, P. E., Posangi, J., & Kaunang, W. P. (2015). Hubungan antara persepsi pasien umum tentang bauran pemasaran jasa dengan loyalitas pasien di unit rawat jalan Rumah Sakit Siloam Manado. Tumou Tou, 1(1).
[8]. Andriani, A. (2017). Hubungan Mutu Pelayanan Kesehatan dengan Kepuasan Pasien Diruangan Poli Umum Puskesmas Bukittinggi. Jurnal Endurance: Kajian Ilmiah Problema Kesehatan, 2(1), 45-52.
[9]. Kotler, Pand Amstrong G. Prinsip-prinsip Pemasaran. 13th ed. Jakarta: Erlangga; 2012.
[10]. Wowor, J., Rumayar, A. A., & Maramis, F. R. (2019). Hubungan Antara Mutu Jasa Pelayanan Kesehatan Dengan Kepuasan Pasien Rawat Inap Di Rumah Sakit Cantia Tompaso Baru. KESMAS, 8(6).
[11]. Lahinda, V. S., Pelealu, F. J. O., & Maramis, F. R. R. (2017). Hubungan Kualitas Jasa Pelayanan Tenaga Kesehatan Dengan Tingkat Kepuasan Pasien Pada Ruang Rawat Inap Di Rumah Sakit Ibu Dan Anak (Rsia) Kasih Ibu Manado Tahun 2017. Media Kesehatan, 9(3).
[12]. Walukow, D. N., Rumayar, A. A., & Kandou, G. D. (2019). Hubungan Kualitas Jasa Pelayanan Kesehatan Dengan Kepuasan Pasien Di Puskesmas Pineleng Kabupaten Minahasa. KESMAS, 8(4).
[13]. Supartiningsih, S. (2017). Kualitas Pelayanan an Kepuasan Pasien Rumah Sakit: Kasus Pada Pasien Rawat Jalan. Jurnal Medicoeticolegal dan Manajemen Rumah Sakit, 6(1), 9-15.
[14]. Khasanah, I., & Pertiwi, O. D. (2012). Analisis Pengaruh Kualitas Pelayanan terhadap Kepuasan Konsumen RS St. Elisabeth Semarang. Jurnal Ilmu Ekonomi ASET, 12(2).
[15]. Hidayati, A. N., Suryawati, C., & Sriatmi, A. (2014). Analisis Hubungan Karakteristik Pasien dengan Kepuasan Pelayanan Rawat Jalan Semarang Eye Center (SEC) Rumah Sakit Islam Sultan Agung Semarang. Jurnal Kesehatan Masyarakat (e-Journal), 2(1), 9-14.
[16]. Taekab, A. H., Suryawati, C., & Kusumastuti, W. (2019). Analisis Persepsi Pasien Terhadap Mutu Pelayanan Puskesmas Dan Hubungannya Dengan Kepuasan Pasien Rawat Jalan Di Puskesmas Leyangan Kabupaten Semarang Tahun 2018. Jurnal Kesehatan Masyarakat (e-Journal), 7(1), 31-40.
Hapsa, H. (2020). The Relationship of Marketing Mix With Patient Loyalty At Inpatient Unit Of Undata General Hospital. Preventif : Jurnal Kesehatan Masyarakat, 10(1), 13-23. https://doi.org/10.22487/preventif.v10i1.116
Fulltext